Łukasz - żyje chwilą i uczy tego innych. Lubi ludzi, ludzie lubią jego. Camping kocha przede wszystkim za TE momenty i chwile, które sprawiają, że czuje się szczęśliwy w 100%.
Poniżej prezentuję 9 konkretnych porad, które pozwolą Wam przyciągać klientów i zwiększyć swoje zyski.
1. Profesjonalna strona www
67% ludności Polski to aktywni internauci. W liczbach to aż 25,7 miliona osób – podaje serwis We Are Social w raporcie „Digital, Social & Mobile in 2015”. Klienci oczekują dziś dostępu do informacji on-line. Ulotka rodem z lat minionych to droga donikąd. Współczesny klient campingu wymaga znacznie więcej. Strona www daje mu poczucie wiedzy, wiarygodności i profesjonalizmu. A więc jeśli Waszego campingu nie można jeszcze znaleźć w wirtualnym świecie – czas to zmienić.
2. Bądź aktywny w social media
Każdego dnia korzystając z komputera bądź tabletu spędzamy w internecie blisko 5 godzin. Natomiast prawie 2 godziny wykorzystując telefon komórkowy – czytamy w tym samym raporcie. Wśród tej grupy są też Wasi klienci. Znaczna część z nich aktywnie wykorzystuje media społecznościowe w codziennych kontaktach. A Wy? Poznaliście już moc social media? Czy korzystacie z Facebook, Google+, Twitter, Snapchat, Skype, Instagram bądź Pinterest w celach promocji lub kontaktów? Jeżeli jeszcze nie, rozważcie to czym prędzej.
3. Dobrej jakości zdjęcia
Katalogi biur podróży przepełnione są kolorem. Jaskrawa zieleń, błękit oceanu czy kolory słońca. Radość i optymizm bije z każdego z nich. A co z campingami? Wyłączając kilka dobrych przykładów, zdecydowane większość zdjęć pozostawia wiele do życzenia. Są małe, nieczytelne i w odpychającej kolorystyce. To nie może się udać.
Pamiętajcie, że klient kupuje oczami, a zdjęcie musi „sprzedać” wizję wymarzonych wakacji.
Inna kwestią jest tu zgodność zdjęć z rzeczywistością, ale to temat na osobną dyskusję.
4. Informacja o udogodnieniach
Tej wiedzy oczekuje każdy klient. Podstawą są informacje związane z ilością i jakością sanitariatów. Ich funkcjonalność, czystość i estetyka są jednym z kluczowych kwestii przy wyborze campingu. Kolejna ważna kwestia - recepcja. Pamiętajmy, że większość klientów ma za sobą dziesiątki i setki kilometrów drogi. Warto informować o godzinach otwarcia, sposobach zakwaterowania i o tym, co zrobić w sytuacji przyjazdu w nocy, bądź wyjazdu wcześnie rano. Informacje w stylu: „recepcja czynna od 11:00-15:00, w pozostałych godzinach prosimy o kontakt telefoniczny” tylko wzmacniają Waszą konkurencję.
Co jeszcze? Dobrą praktyką są odpowiedzi na takie pytania jak: czy na campingu jest dostęp do internetu (Wi-Fi)? ile jest miejsc do mycia naczyń? czy jest kuchnia lub bar z TV? czy jest plac zabaw dla dzieci? czy na campingu jest obiekt sportowy (np. boisko do siatkówki lub piłki nożnej)? czy istnieje wspólny grill lub miejsce na ognisko? czy jest możliwość podłączenia prądu zarówno dla kamperów jak i osób spędzających wakacje pod namiotem? czy camping posiada miejsca do segregacji śmieci? Pytań, na które właściciel campingu powinien udzielić odpowiedzi jest oczywiście więcej. Ważne by obraz wymienionych udogodnień zgodny był ze stanem faktycznym.
5. Promocje dla nowych klientów
Tu warto sięgać po rozwiązania z powodzeniem stosowane w takich branżach jak: finanse, farmacja, telekomunikacja, energetyka czy e-commerce.
Hasła o treści: „dla nowych klientów pierwsza noc za 1zł” lub „poranna kawa dla gości gratis” należą niestety do rzadkości.
To błąd. Warto sięgać po mądre i nienachalne promocje. To dzięki nim zwiększamy szansę na zadowolenie i satysfakcję klienta. Stąd krótka droga do ponownej wizyty i rekomendacji Waszego biznesu.
6. Standard obsługi klienta
Zapewnienie jednolitego sposobu obsługi jest niewątpliwie dużym wyzwaniem dla każdego campingu. Oczekiwania klientów są różne, tak jak różni są sami klienci. Niezwykle ważne jest to, by odczucia każdego z nich, niezależnie od zasobności portfela, były wspólne. Jak to uczynić? Warto dbać o standardy. Począwszy od spójnego i estetycznego ubioru całego personelu campingu, przez analizę potrzeb klientów, elastyczność, pomoc i otwartość podczas pobytu klienta (nie tylko w momencie jego przyjazdu), a skończywszy na pytaniach i stwierdzeniach w stylu:
- jak jeszcze możemy Pani/u pomóc?
- czy wszystko jest dla Pani/a jasne?
- w przypadku wszelkich wątpliwości jesteśmy do Pani/a dyspozycji,
- cieszymy się, że wybrała Pani/n nasz camping,
- życzymy miłego pobytu...
Wisienką na torcie może być drobny upominek lub dedykowany bon zniżkowy.
7. Funkcjonalna rezerwacja on-line
Współczesne tempo życia klientów jest wprost proporcjonalne do oczekiwań względem szybkości ich obsługi. Zapracowany klient, niechętnie pisze e-maile, nie jest skory do toczenia długich rozmów przez telefon. Zapracowany klient oczekuje narzędzia, dzięki któremu w 10 sekund sprawdzi czy interesujący go termin jest wolny, a cena na jego kieszeń. Dlatego prostym, niedrogim i bardzo pomocnym narzędziem jest system rezerwacji on-line. Aktualność informacji w niej zawarta bez wątpienia zwiększa Wasze szanse na przyjazd kolejnego gościa.
8. Mów językiem korzyści
Jeśli szukasz sposobów na przyciągnięcie nowych klientów pomyśl o zindywidualizowanej komunikacji z nimi. Młodzi aktywni, rodziny z dziećmi, single ze zwierzętami to tylko wierzchołek góry lodowej. Dalej kampery, seniorzy, studenci itd. Ich oczekiwania mogą być różne, zatem komunikacja powinna podążać za ich wymaganiami. W pierwszej kolejności warto odpowiedzieć sobie na pytanie:
Jaki jest nasz camping? Do kogo chcielibyśmy dotrzeć w pierwszej kolejności? Co nas wyróżnia lub co chcemy by było naszym wyróżnikiem?
Odpowiedzi na te i inne ważne pytania pozwolą na budowę komunikatów opartych o język korzyści zarówno dla klienta jak i Waszego biznesu.
9. Informuj o atrakcjach regionu
Ludzie „żyjący” na campingu to najczęściej osoby aktywne i ciekawe świata. Oprócz odpoczynku, dobrej lektury czy wieczornej lampki wina nieodłącznym elementem ich dnia jest aktywność fizyczna. Interesującym uzupełnieniem Waszej oferty powinna być na przykład mapa ciekawych miejsc w okolicy campingu. Może warto nawiązać współpracę z lokalnym biurem informacji turystycznej czy właściwym wydziałem promocji miasta lub gminy by zapewnić gościom szeroką paletę możliwości aktywnego wypoczynku. Taki krok w kierunku klienta z pewnością nie pozostanie niezauważony.